Košík  

Žádné produkty

Poštovné 0Kč
DPH 0Kč
Celkem 0Kč

Ceny jsou včetně DPH

Košík Koupit

Historie kávy

Za zemi původu kávovníku je považováno území dnešní Etiopie – oblast Kaffa a Jemenu. Rostlina kávovníku zde rostla divoce a podle legendy její účinky jako první poznala kozy, které žvýkaly její plody a listy. Jejich chování si posléze všimnul pasák, který kozy pásl. O této zkušenosti se podělil s místními mnichy, který její účinky využili při večerních motlitbách, aby neusínali. Kávu připravovali odvarem z jejích listů i plodů. Později bylo zjištěno, že největší koncentraci a hodnoty povzbuzujících látek mají semena, která jsou ukrytá v plodu a umístěna ve dvojicích proti sobě zploštělou stranou. Všechny vlastnosti a výjimečnosti kávy se však projevili až po jejím upražení.

Kávovník dorůstá do velikosti keře nebo až stromu, kterému se nejlépe daří v hornatých subtropických nebo tropických krajinách a vyžaduje vlhké prostředí s teplotou v rozmezí 18 – 22°C. Je náchylný na prudký vítr, potřebuje dostatek vláhy a nemá rád prudké přímé slunce. Pro svoje náročnější požadavky je často pěstován v multikulturách s banánovníky nebo kukuřicí. Kukuřice nebo banánovník jsou buď obsázeny kolem kávové plantáže a tvoří jakýsi živý val nebo kávovník roste přímo mezi banánovníky.

Botanikové rozeznávají přibližně asi 50 druhů kávy. Avšak mezi nejvýznamnější a nejpoužívanější patří kávovník druhu Arabika a Robusta.

Arabika se pěstuje na plantážích a roste do výšky 2 až 3 metry. Květy, které se po dokvětu mění v plody, vyrůstají ve skupinách v úžlabí list. Plody zrají 8 až 9 měsíců. Největším vývozcem Arabiky jsou Brazílie a Kolumbie. Mezi nejkvalitnější Arabiky patří Brazílie, Guatemala, Kenya, Etiopie, Kolumbie... Nejdražší Arabikou pěstovanou ve větším měřítku je Jamaica Blue Mountain 100g za 340 Kč až 500 Kč. Nejdražší káva na světě vůbec je Cibetková káva, kterou „spásají“ vysokohorské šelmy podobné našim kunám a přes trávicí trakt procházející boby jsou pak praženy. Cena takové kávy se pohybuji kolem 1400 Kč až 2000 Kč za 100g kávy. Balení klasické kávy, které u nás má 250g by tedy stála 3500 Kč až 5000 Kč.

Kávovník Robusta je oproti Arabice mnohem méně náročná. Snáší mrazy a odolává více nemocem. Avšak její zrna jsou menší, obsahují méně aromatických látek a obsahují více kofeinu. Za nejkvalitnější Robustu je považována ta Vietnamská. 

Kávovník jako rostlina byla dlouhou dobu pěstována jen na Arabském poloostrově. To, aby byla rostlina pěstována pouze zde, si lidé na Arabském poloostrově hlídali, jelikož káva se stala velmi oblíbeným nápojem a také velmi ceněnou ekonomickou komoditou. Avšak i přes jejich odpor se semena kávovníku dostala postupně do Asie a Jižní Ameriky. Do Jižní Ameriky (Surinamu) byly poslány kávovníkové sazenice Holanďany na konci 18. stol. Do Brazílie, která se stala jedním z nejvýznamnějších vývozců kávy na světě, dovezl její kávová semena brazilský důstojník de Mello Palheta. Postupem času se vedle Brazílie, jako významnému vývozci kávy, přiřadily další jihoamerické státy – Kolumbie, Ekvádor, Peru, Mexiko a Kuba.

Koncem 15. století a v 16. stolení se pití kávy rozšířilo především v zemích orientu (Egypt a Sýrie), kam se rozšířila z Mekky. Pití kávy bylo však hlavním duchovním vůdcem Mekky zakázáno, že se jedná o „ďábelský nápoj“. Došlo k zavírání kaváren a k postihu pití kávy. Toto nařízení však dlouho nevydrželo a se změnou duchovního došlo k opětovnému povolení konzumace kávy a k jejímu rozšíření do Evropy. Ta se dostala do Evropy přes Benátky, které v té době bylo velkým obchodním střediskem. Nejdříve byl prodej kávy soustředěn mezi Araby a Turky. První kavárna byla otevřena v roce 1624 na území dnešní Itálie, o rok později 1625 v Londýně. Kavárny, získávají vliv na kávovou kulturu v Evropě. Podle kvality kaváren poznáte i kulturu kávy dané země.

 

Od plantáže do šálku

Káva začíná svou cestu na plantáži. Zde se sbírají boby a surová káva je obchodována v největších světových přístavech – Santos (Brazílie) a Abidžan na Pobřeží Slonoviny. Lodě odtud směřují do Antverp, Rotterdamu, Brém, Londýna a Hamburku. S kávou se obchoduje i na burzách, kde je velmi významnou komoditou vedle ropy.

Jak je již výše zmíněno, káva dosahuje svých předností až po upražení. Při pražení (fermentaci) dochází v kávových zrnech k chemickým procesům, díky kterým nabývá typickou aromatickou chuť a barvu. Káva se praží do různých stupňů. Pro středně praženou kávu je typická světlejší hnědá barva a jemně nakyslá chuť. Naopak pro kávu silněji praženou je typická tmavě hnědá barva zrna i kávy z ní připravené. Káva je intenzivně hořká a plná.

Pražení

Existuje mnoho možností a domněnek o tom, jak došlo k tomu, že se kávová zrna začala pražit. Jedna hovoří o tom, že při požáru příbytku byla káva spálena „upražena“. Potom ji zkusil ochutnat majitel shořelého domu a velmi mu zachutnala. Káva měla krásné aroma a její chuť a vůně byly výraznější.  Kávová zrna si pak každá domácnost pražila sama na okraji ohniště. Pro náročnost a zdlouhavost procesu pražení a přípravy byla pouze slavnostní nápoj, který se pil jednou za čas.

Později s rozvojem obchodu s kávou ji začali pražit dovozci. Došlo k větší specializaci a zkvalitnění pražených kávových zrn. Na našem území kávu pražily společnosti Julius Meinl, Karel Kulík a další. Časem došlo k ještě větší specializaci a nárůstu množství pražení kávy, že vznikaly samostatné pražírny, které nyní využívají moderní technologie  pražení. Doménou pražíren se také stala výroba kávových směsí složených z různých druhů gourmet káv a výroba bezkofeinové kávy. Největší slávu získaly pražírny v Itálii a jejich kávové směsi – Segafredo, Alfredo, Illy nebo Lavazza, avšak sami Italové dávají přednost lokálním menším pražírnám, jelikož malé pražírny v dnešní době mnohem více dbají na kvalitu a slyší požadavky zákazníků.

Kávová kultura

Asie

Asie je kolébkou kávy společně s Afrikou. Proces přípravy kávy, vzhledem k technické vyspělosti tehdejší společnosti, byl na odpovídající úrovni. Pražení kávy probíhalo nerovnoměrně, často se mohla přepalovat. Káva se vařila, přelívala nebo prolívala a různě odfiltrovávala. Později v Asii přišli na způsob, který je poměrně rozšířený i dodnes. Jde o přípravu pomocí konvice zvané „džezva“ nebo „ibrik“. Obě jsou to konvičky s rukojetí a mohou mít podlouhlou nálevku. Voda se s kávou a cukrem přivede k varu a pak se podává do menších hrnků (Turecká káva). Tradice vyžaduje, aby každý šálek obsahoval pěnu, jde o jakousi tvář kávy a hostitele. Pokud káva neměla tvář v každém šálku, hostitel ztrácí svou tvář. Při tomto způsobu přípravy vzniká pěna spolu s nejjemněji namletou kávou, proto čím jemněji byla káva namleta, tím více pěny bylo v konvičce.

V Asii si kávu připravují i jako pokrm. Míchají ji s tukem a ovocem, žvýkají ji jako oříšky, nebo vyrábějí placky...

Evropa

Severské státy jsou největším odběratelem kávy na světě podle váhy na hlavu. Tamní kultura pití kávy není však nějak vysoká z pohledu kvalitní přípravy. Lidé v těchto zemích pijí kávu jako povzbuzující artikl, vzhledem k polárním nocem a dnům. Ve Švédsku zazní „fika“ a všichni se hrnou ke svým překapávačům. I tamní kuchyňky kolejí jsou vybaveny překapávači. Pedagogové mají k dispozici vozíky s hrnky a konvicemi, kterými vozí studentům kávu přímo do tříd. Na druhou stranu, kavárny mají také úspěch, ale větší spotřeba spadá na překapávanou kávu.

Středomořská Evropa je svébytnou kulturou kávy, která vychází z evropské „mekky kávy“ Itálie.  Jak je již výše zmíněno, káva se na území dnešní Itálie dostala přes Benátky. Postupně došlo rozšiřování kaváren a k oblibě tohoto nápoje. Alfonso Bialetti (Moka Express), Luigi Bezzera  (sestrojil předchůdce kávovaru), Francesko Illy (kávovar poháněný tlakem vzduchu) a Achille Gaggia (pákový kávovar) jsou všechno Italové, kteří se významně podíleli na přístrojích připravujících kávu. Uvádí se, že v dobách okupace Etiopie Itálií, byla k dostání jen etiopská káva, která se vyznačovala lehkou nakyslostí a trochu nepříjemně nahořklou chutí. Italové tedy chtěli vynalézt způsob přípravy, kterou by se do výsledného nápoje nedostaly nepříjemné příchutě. Vynalezli tedy tlakový způsob přípravy kávy, a káva tak ze sebe vydala více vůní a chutí a nedostaly se nepříjemné látky do kávy jako při louhování. I v současné době se způsob přípravy kávy tímto způsobem považuje za nejlepší v případě, že chceme z kávy dostat to nejlepší, co obsahuje.

Italové spojují konzumaci i přípravu kávy se společenskou událosrí. Tradiční konzumace kávy zabere v Itálii maximálně 10 min, kdy zákazník vběhne do kavárny, kde ho vítá obsluha s otázkou, jak se má a dalším rozvíjejícím se krátkým rozhovorem. Do hovoru se přidávají další hosté malé kavárničky. Ráno se pijí kávové nápoje s mlékem, nejčastěji cappuccino a pro velké hladovce latté macchiato. K tomu zakusují nějaké „dolce“ a pádí do práce. Espresso (voda protéká kávou pomalu 20 až 30 s) přichází s popolední siestou, odpolední únavu bourá ristretto (voda protéká do 10 s pomaleji jak u espressa), které svou silnou hořkou chutí i vůní člověka povzbudí. Velké pražírny spíše padly do neobliby a Italové upřednostňují lokální pražírny, které si drží vysoký standart kvality pražení, protože krok vedle by pro ně znamenal krach. Kávy se značkou Bio nebo Fairtrade nemají o nic větší šanci, protože Ital nechce značku, ale kvalitu, která mu pozvedne náladu. V oblibě mají Italové směsi ze 100% Arabik, ale i kvalitní směsí s Robustou nepohrdnou (př. Oro).

USA

Americký trh nejvíce odebírá kávu z oblastí Jižní Ameriky – Brazílie, Kolumbie a Mexiko. Obyvatelé Ameriky měli v oblibě středně praženou kávu, kdy po přípravě takto upražené kávy není nápoj tak hořký, temně hnědý a výrazný. Tradičně se tu káva připravuje v překapávačích a zákazník si kupuje bezedný šálek kávy, který se mu dolévá.

Káva Starbucks „nový“ druh kávy pro Američany. Jedná se o silně praženou kávu, která odpovídá té středomořské. Firma Starbucks chtěla, zdá se, „přimět“ pít kávu všechny. Těm co káva nechutnala a nepili jí, připravují kávové nápoje, kterých je káva jen méně významnou složkou vedle různých sirupů, sojového mléka, rýžového mléka, zmrzliny, šlehačky a jiných kalorických bomb.  Do mnoha nápojů, ač mají budit chuť kávy, káva vůbec není a je nahrazena kávovým sirupem.  Firma Starbucks svůj úspěch položila na základě společenského statusu. Moderní interiér kavárny, papírové velké kelímky s logy, vysoká cena a školený personál v komunikaci. Starbucks nyní není jen káva, ale styl, status a chuť.

Druhá kávová kultura následuje klasické přípravy dle italského vzoru a upřednostňují gourmet kávy (jednopruhové, specifické). Velkou oblibu zde má právě výše zmíněná Jamaica blue Mountain.

Česká republika

Vývoj kávové kultury započaly u nás nejstarší kavárny na základě italské kultury se silně praženou kávou. Káva se u nás pražila v podnicích Julius Meinl, kterou připravovala a stále připravuje café Louvre z roku 1901. Ještě starší je kavárna Slavia z konce 19. století. Avšak dnes bychom zde kavárenskou atmosféru hledali těžko, jsou z nich spíše restaurace. Kavárny byly výsadou vědců, umělců a osobností ze společenského života.

Za režimu Komunistické strany bylo nemožné v ČR následovat vývoj kávové kultury v celém světě. Kávová kultura spíše trpěla. Od zavádění náhražek káv jako byla směs čekanky, cukrové řepy, ječmene a žita – melta nebo také cikorka, až po způsob přípravy zalíváním kávy horkou vodou – česká specialita „Turek“. Pro vlastnosti kávy se jedná o nevhodnou přípravu, při které se louhováním dostává z kávy menší množství aromatických látek a vysoké množství toxinů, káva se přepařuje a vystupují rušící elementy chutě. Avšak pro tehdejší dobu nejpříznivější příprava kávy – rychle a levně. Kávovary byly nedostatkovým zbožím a daly se sehnat maximálně filtrovače a moka kávovary, které připravovaly za minulého režimu nejkvalitnější kávu.

O pražírně La Genovese

HISTORIE

Historie

Historie Janova je spojena s přístavem, kam směřovaly lodě dovážející kávu z celého světa. 
Z tohoto města přišel Guiseppe Borea a v roce 1936 otevřel malou kavárnu v klidném městečku Albenga. S odkazem na Janov byla kavárna pojmenována La Genovese (tedy Janov). Po válce, v době renesance začal růst obchod s praženou kávou právě díky obchodu La Genovese, který se také nyní zabýval pražením kávy.  Synové Guiseppeho Piero a Dario se také zamilovali do obchodu  u kávy a pokračovali v pražení kávy. Díky lásce a tradici si pražením kávy podmanili velké okolí.

 

SOUČASNOST

V současné době pražírna La Genovese nabízí celou škálu produktů, která je schopna pokrýt moderní trh s kávou. Nové technologie, kterými dnes podnik praží kávu, předstihne i nejúspěšnější konkurenci v oblasti Ligurie. Kdo chce svým hostům nabídnout nejen excelentní produkty La Genovese, ale i lásku ke kávě a praženou kávu ve stylu malého obchodníka, obrátí svou pozornost právě k La Genovese.

La Genovese nabízí pražené kávy jednopruhové i směsi, z nichž Anniversario a Royal získaly prestižní ocenění v mezinárodní soutěži, který pořádal Mezinárodní institut degustátorů kávy.

PRAŽENÍ

PražírnaPečlivý výběr a kontrola každé šarže zelené kávy v zemích původu zajišťuje vysokou a stálou kvalitu. La Genovese užívá stále tradiční způsob výroby. Každý druh kávy praží odděleně, čímž je zajištěno, že každé zrnko kávy, kteréhokoliv druhu a velikosti je upraženo stejnou měrou a filtrovaná káva má pospolitou chuť bez nepříjemného překvapení.

Každý pražící proces musí být přínosem pro výslednou kvalitu pražené kávy. Proces pražení musí být pomalý a velmi tepelně stálý. Po pražení nastává 48 hodinový proces míchání, díky kterému různé druhy kávy získávají homogenitu a zaoblení. Po tomto procesu se káva ukládá na 4 – 5 dní do speciálních sil. Balení se pak provádí moderním systémem zajišťujícím zachování čerstvosti kávy a přesnou váhu každého balení.

Každé upražené zrno je podrobováno dodatečné přísné kontrole, díky které se nemůže stát, že by se i přes všechna opatření k vám dostalo nekvalitní kávové zrno.

Pražírna La Genovese dovedla pražení ještě do vyšší dokonalosti kontrolou vzduchu, který se při pražení ke kávě dostává. Do pražící komory je vháněn filtrovaný čistý vzduch a kontaminovaný vzduch je odváděn potrubím přes filtry ven. Pražení je tak ekologické a nezatěžující pro přírodu. Díky tomuto procesu je káva jednotně barevná, zabraňuje kontaktu kávy s kontaminovaným vzduchem, zvyšuje hodnotu organoleptické vlastnosti kávy, zvyšuje vůni a chuť.

SYSTÉM JAKOSTI

certifikát kvalitySpolečnost La Genovese získala několik certifikátů, které nepovažuje jen za abstraktní koncept.

Společnost získala certifikát kvality ISO 9001:2000 – 12. 11. 2004 od Certifikační agentury DNV.

Systém jakosti je zajišťován:

  • Procesem ekologického pražení („Čistý vzduch“) – systém pražení je zajišťován patentovaným generátorem vzduchu umožňující upražit kávu bez znečištění.
  • HACCP – systém sebekontroly rizikových a kritických bodů.
  • Systémem sledování výrobku v souladu s nařízením 178 ES – systém řízení výroby a identifikačních kódů, který umožňuje identifikaci jakéhokoliv výrobku v jakémkoliv procesu výroby a zachovat důležitá data pro pozdější využití.
  • Panelem Testu – všechny druhy kávy, které jsou doručeny do pražírny a všechny naše směsi jsou organolepticky kontrolovány IIAC degustátory, který definuje všechny charakteristiky a ověří naše předpoklady.
  • Proces kvalifikace – zástupci La Genovese pravidelně navštěvují svoje dodavatele, sledují původ a proces řízení, chemicky testují jakost dodávaných produktů, aby byl vždy zajištěn nejvyšší stupeň kvality.

CERTIFIKACE


certifikát espressoEspresso je vyslancem italské kultury a kreativity v zahraničí. Často se stává, že espresso není správně připraveno. To bylo důvodem, proč se od roku 1998 Italský národní institut rozhodl bránit italské espresso prostřednictvím certifikace (Certificato di conformità numero 214 del 24 settembre 1999, DTP 008 ed. 1)-  Certifikace umožňuje používat k vaření certifikované směsi, kvalitní vybavení a baristy. V roce 2007 se La Genovese přidalo k Mezinárodnímu institutu italského espressa získáním certifikátu pro svou chuť a kvalitu produkované pro Ho.Re.Ca.

logo

Certifikáty byly získány pro následující směsi: